lørdag 12. februar 2011

Croque Monsieur

Den observante leser har muligens fått med seg at jeg har en viss forkjærlighet for den franske kokeboken "I know how to cook" som jeg gikk til anskaffelse av på min første 29årsdag. Etterhvert som jeg har forsøkt flere oppskrifter i denne boken og lest litt forstår jeg jo nå at jeg i min barndom la min elsk på slikt som Croque Monseur til lunsj på ferier i Frankrike. Snegler kan jeg derimot skrive under på at jeg ikke fattet den samme interessen for på disse reisene.

Jeg har liksom aldri forstått hvordan et ostesmørbrød kan være noe mer enn et ostesmørbrød. Inntill jeg altså kom til Croque Monsieur på side 125 (og enda er det over 800 sider igjen). Jeg valgte den utvidede varianten - altså med skinke. Her var smørmengden -tro det eller ikke- redusert til kun 100 gram.

250 g skorpefri loff (her kan du kjøpe den litt trege, firkantede varianten i en vanlig matbutikk - og du trenger ikke skjære bort skorpen)
100 g smør
60 g Gruyere ost
85 g god skinke

Først er jo trikset å skjære skorpene av. Ikke rart jeg likte dette da jeg var barn. Kan ikke akkurat huske at jeg fikk lov å skjære av skorpene til vanlig. Helst skal disse skivene ha nøyaktig lik form. 250 gram loff bør omtrent tilsvare 6 skiver. Påfør hver av skivene litt av smøret og dryss litt ost over. Legg over en osteskive samt en brødskive på toppen. Du har nå 3 Croque Monsieur. Forsegle dette til små pakker med en hyssing. Smelt resten av smøret på moderat varme og stek Monsieuren i fire minutter på hver side.

Ulempen med dette er jo at du får en relativt fettrik rett. Fordelene er imidlertid mange. Det smaker godt, gjenkaller barndommens ferier til Frankrike og ikke minst slipper du å spise resten av dagen.

Bon appetit!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar