mandag 4. april 2011

Pasta carbonara - påskemat!




Egg minner om påske, så hvorfor ikke lade opp til påsken som er rett rundt hjørnet, med litt pasta carbonara? Selv om oppskriftene varierer og mange inkluderer fløte, har jeg valgt å holde meg til den enkleste som jeg selv synes er fantastisk god!

Til to personer
200 g pasta

1 pakke bacon
2 egg (og eventuelt to eggeplommer til pynt)
en god del parmesan og/eller pecorino
salt og pepper




Kok opp pasta - jeg liker best spagetti. Du kan lage pastaen selv eller bruke en god ferdig kjøpt. Mens pastaen koker steker du baconet slik du liker det. Jeg kjøpte Jacobs tørrsaltede bacon, og det var perfekt. Akkurat nok fett til at det gir mye smak, men fortsatt har mye kjøtt igjen når det er stekt. Stek det gjerne på middels varme over lengre tid så blir det sprøtt, men ikke svidd. Ta baconet av platen.


Hell vannet av pastaen når den er al dente og hell den over baconet. Bland sammen med parmesan, sammenvispet egg, salt og pepper. Pass på at pannen ikke er for varm slik at det ender opp som eggerøre.

Plutselig middag!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar