mandag 16. desember 2013

Seige, enkle kransekakestenger


Når jeg får stor familie skal jeg definitivt prøve meg på en skikkelig kransekake igjen. Det ser sånn passe husmorflinkisaktig ut å ha en kransekake stående fremme når det er kaffe og kaker til jul. Enn så lenge er det kransekakestenger jeg holder meg til. Det tok sin tid før jeg fikk det skikkelig til, men nå sitter de. Jeg er aller mest glad i småkaker laget av nøtter til jul. Småkaker som smaker noe. Det er sikkert fint med goro-kjeks, men kransekakestenger smaker enda bedre. De er også enkle å lage.

30 kransekakestenger 
400 g mandler
400 g melis
2 store eggehviter

Hvor mange kransekakestenger det blir kommer selvsagt an på hvor lange man lager dem. Hvor mange eggehviter du skal bruke kommer også litt an på hvor fint du maler mandlene og hvor store eggene er. Kanskje trenger du mer enn to.

Jeg skolder halvparten av mandlene (eller er lat og kjøper dem ferdig skoldet og ferdig kvernet) og lar resten være med skall på. Du kan skolde en større eller mindre andel enn dette. Deretter kverner jeg mandlene fint og blander med melis og eggethvite litt etter litt til jeg har en masse som er omtrent som marsipandeig. Ikke for tørr og ikke for klissete. Den skal fint kunne rulles til pølser uten å dele seg og uten at massen klistrer seg kjøkkenbenken. Deretter ruller jeg til pølser med en diameter omtrent som ringfingeren min og steker på 180 grader i 12 minutter. Da får de litt farge, så om du ønsker litt lysere pølser kan du steke på 160 grader i 12-15 minutter. 

På denne måten synes jeg kransekakestengene får en passe seig konsistens når de er ferdige. Kanskje ikke en av de tradisjonelle syv slag, men definitivt gammeldags og julete. 

Tips: Hva gjør du med alle eggeplommene som samler seg opp under julebaksten? Pasta carbonara...


2 kommentarer:

  1. Mmmmm... Dette så kjempe godt ut!
    Søren at jeg bor så langt unna altså.

    Du må flytte tilbake til barndomsbyen Linn :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Som jeg har sagt før- aldri si aldri (men ingen planer enda!)

      Slett