tirsdag 5. august 2014

Klassisk gresk salat - en av sommerens høydepunkter


Sommeren er definitivt ikke over. Det er fortsatt varmt og på kontoret er det fremdeles stillere i gangen enn til vanlig. Jeg får fortsatt den månedlige leveringen min med geitost fra et lite småbruk nært Antwerpen. Denne gangen fikk jeg blant annet en feta-lignende ost, nydelig på smak og helt perfekt til gresk salat. Eller en gresk-aktig salat er det kanskje når man bruker belgisk fetalignende ost laget på geitemelk og olivenolje fra Frankrike. Strengt tatt er det vel bare kalamates-olivenene som er fra Hellas. Den delen  av feta-oststykket jeg ikke bruker legger jeg på glass med olivenolje og krydder, da holder det seg lenge. Du tar poenget - greske råvarer når du får tak i det. 


Jeg må innrømme at mitt nære kjennskap til Hellas har vært begrenset til en tur til Kos da jeg var 18. Det hindrer meg likevel ikke på å prøve meg på en gresk klassiker. Nå er jeg så heldig å ha greske venner, og regner med å få ærlig tilbakemelding. Sør-europeere pleier ikke å spare på kruttet når det gjelder mat-tradisjonene sine. 

Gresk salat
5 smaksrike tomater
3/4 agurk
1 grønn paprika (kan sløyfes)
1/2 rød løk
12-15 kalamates-oliven
litt god (helst gresk) olivenolje
litt oregano - gjerne frisk
en sprut sitronjuice
100-200 g feta-ost

Et tips jeg fikk fra Nigel Slater er at dersom den røde løken er litt for sterk på smak kan den marineres i litt rødvinseddik først. Dermed blir den mildere for den sarte nordiske gane.

Kutt grønnsakene og fetaosten i passe store biter og ha litt olivenolje og kalamates-oliven over. Tilsett en sprut sitronjuice fra en fersk sitron over om du ønsker. Server som tilbehør til grillmaten eller som en rett i seg selv. Jeg liker å servere den på et fat med isbergsalat om jeg spiser den som et eget måltid. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar